Verslag van Playgrounds vs Submarine Channel

Een verslag van de meest aansprekende presentaties door motion graphics artiesten tijdens Playgrounds vs Submarine Channel gisteren.

Playgrounds is een festival voor innovatief en creatief digitaal beeld. Jaarlijks organiseren zij een tweedaags festival in Tilburg en net als vorig jaar hadden ze nog een extra dag voor ons in petto in Amsterdam! Samen met Submarine Channel, een vooruitstrevende organisatie die dit jaar hoge ogen gooiden met de motion comic The Art of Pho. Gisteren vond Playgrounds vs Submarine Channel plaats in Amsterdam.

Na Pakhuis de Zwijger vestigde het evenement zich dit jaar in de prachtige grote zaal met heerlijk zittende stoelen van de Stadsschouwburg Amsterdam, waar je je maar al te graag een hele dag onderdompelt in lezingen en eye candy. Dit samen met een mooi lichtplan, live geprojecteerde beelden van de sprekers in close-up voor de mensen achterin en natuurlijk interessante én grappige sprekers maakten ook deze editie tot een inspirerende ervaring. Enkele delen daarvan hier op Animatieblog.

Mikey ‘Yes’ Please startte de ochtend energiek en met een hoop moois. Hoewel het soms wel CGI lijkt, is Mikey’s werk vooral puur handwerk. Stop motion heeft zijn hart gestolen, maar brengt ook een aantal nadelen: “Het is soms gewoon een heel vervelende techniek. Alsof je aan het koken bent en het je maar niet lukt de lucifers aan te krijgen, telkens om een andere reden. Tot er eindelijk eentje vuur pakt en alles op zijn plek valt.” De nadelen van stop motion probeert Mikey te omzeilen door geen kleur te gebruiken. Alles is wit, waardoor hij zich kan concentreren op de belichting en de kadrering. De vele schaduwen geven het beeld ook een soort grafisch uiterlijk mee, dat meer gaat om lijnen dan vlakken.

Mikey Please – Second Song

Een oude bekende was David Wilson, vorig jaar ook al spreker op hetzelfde evenement. Wat minder voor de mensen (waaronder ikzelf) die min of meer dezelfde presentatie te zien kregen, maar dankzij zijn bijzonder vrolijke persoonlijkheid was het nog steeds vermakelijk. De regisseur gespecialiseerd in muziekvideo’s begon zijn carrière met het maken van een onofficiële videoclip voor de band Metronomy, gewoon omdat hij er zin in had. Hij haalde er zijn eerste klussen mee binnen en jaren later kreeg hij van dezelfde band zelfs een opdracht voor een videoclip. Davids boodschap van de dag is dan ook: “Soms zijn de films die je gewoon maakt om tijd te vullen beter dan die veel betalen en waar je een te hoge druk op jezelf legt.” Hoe hij voelt wanneer een videoclip goed gaat? Op het moment dat hij zich als een stout schooljongetje voelt en met dingen wegkomt als een op Jezus lijkend karakter dat een wolf uitkotst.

David Wilson – We Got Time

Het duo Daniels, bestaande uit Daniel en Daniel, was wel de meest curieuze van de dag. Ze vertelden over hun manier van werken, hoe ze elkaar aanvulden en samen betere (en vooral bizardere) producten neer kunnen zetten dan apart van elkaar. De Daniels zijn gespecialiseerd in special effects en werken daarbij met zo veel mogelijk handgemaakt materiaal, omdat CGI toch vaak maar nep aanvoelt. Laten we maar niet proberen hun werk uit te leggen en het je gewoon laten zien…

Daniels – Puppets

Morgen en overmorgen kun je nog genieten van twee dagen Playgrounds in Tilburg! Als je een kaartje hebt weten te bemachtigen in ieder geval, want die zijn volledig uitverkocht. Meer informatie is te vinden op de website van het festival.

Lees ook:Programma Playgrounds vs. Submarine staat online
Lees ook:Het beste van bewegend beeld op Playgrounds vs. Submarine
Lees ook:Ke$ha stapt in de Yellow Submarine
Lees ook:Playgrounds haalt topstudio’s naar Nederland
Lees ook:KLIK! festival op zoek naar korte animatiefilms

Eén reactie op “Verslag van Playgrounds vs Submarine Channel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.