Het Huis van de Muis trekt de stekker uit Selicks nieuwe animatiefilm.
Walt Disney heeft de nieuwe animatiefilm van Henry Selick (Coraline, The Nightmare Before Christmas) rood licht gegeven. In april had Disney nochtans al een releasedatum aangekondigd voor de titelloze prent (4 oktober 2013).
Veel details zijn er niet over de stop-motionfilm waar Selick al sinds 2011 aan werkt (onder anderen met ex-Pixar tekenaar Lou Romano). Voor de film werd in San Francisco speciaal de studio Cinderbiter (voorheen ShadeMaker) opgericht en de productie ging vorige zomer van start. Het onverwachte nieuws komt als een harde klap voor de regisseur, voor diens nieuwsgierige fans en vooral voor de ongeveer 150 enthousiaste animators die nu op straat staan.
Toch is alle hoop nog niet verloren: Selick mag van Disney proberen om het project aan een andere studio te verkopen. Wie weet vindt de film dus later een nieuwe thuis. (Zou de man nog welkom zijn bij LAIKA, waar hij Coraline maakte?) Mocht niemand interesse tonen, zal de film een anonieme dood sterven. Het verhaal werd namelijk erg goed geheimgehouden en er is zelfs geen snippertje artwork uitgelekt.
Volgens Variety vonden Disney-executives dat de film zowel inhoudelijk als productief achterlag op schema en niet goed genoeg opschoot om de geplande releasedatum te halen. Dat is een nogal zwak excuus, want releasedata worden wel vaker aangepast – als de film het waard is. Het lijkt er dus meer op dat het verhaal de studio gewoon niet kon bekoren. Opmerkelijk is dat er nog steeds geen stemacteurs waren aangenomen, ondanks het feit dat de film al een tijdje in productie was.
Misschien wordt er (na John Carter) liever op veilig gespeeld en ziet de studio meer in The Graveyard Book? In april raakte immers bekend dat Henry Selick voor Disney ook aan een verfilming werkte van de gelijknamige roman van Neil Gaiman (Coraline). Die film zou wellicht ook met stop-motionanimatie gemaakt worden, maar het is momenteel niet zeker of de annulatie van de titteloze film een invloed heeft op deze adaptatie.
Lees ook:Selick-film kost Disney vijftig miljoen
Lees ook:Henry Selick richt nieuwe stop-motionstudio op
Lees ook:LAIKA kan Selicks animatiefilm niet redden
Lees ook:Henry Selick keert terug naar Disney
Lees ook:Selick verliest The Graveyard Book
Spijtig van al zijn werk. Maar gelukkig is nog niets verloren. Het is ook maar best dat Disney op veilig speelt. Na die grote blunder van John Carter, willen ze niet nog meer verlies maken.
Is er trouwens al bekend gemaakt wie de opvolger is van Rich Ross?
Ja, Alan Horn. En het eerste wat ie doet, is deze film van Selick cancelen. Nieuwe bezems…
Wat was de blunder bij John Carter? Die film heeft zo’n 30 mln USD winst gemaakt.
Als een film niet het dubbele opbrengt van wat ie gekost heeft, is ie amper een ‘succes’ te noemen in Hollywood… en die dertig miljoen dollar was vast ook niet voldoende om de enorme promotiecampagne te betalen.
Best, dan was het geen doorslaand succes.
Maar wat was dan de blunder waarover hier wordt gesproken?
Doc, met blunder bedoel ik dat Disney dacht een succes te behalen met John Carter, en uiteindelijk een gigantisch groot verlies maakte. Dat is ook de reden waarom Rich Ross (baas van de Disney Studios) zijn ontslag nam.
De blunder is dat Disney bekend maakte dat het 200 miljoen dollar zou verliezen aan de film. Disney is rijk genoeg om zoiets op te vangen, maar dat is niet weinig.
Als de film al een jaar in productie was, lijkt me dit toch een behoorlijk stukje kapitaalvernietiging.
Overigens moet je van goeie huize komen wil je een project van zo’n briljant talent als Selick aan de kant zetten…
zucht disney john cartman is toch geen stop motion film. eerder trokken ze wegens john cartman de stekker uit the order of 7 en ik denk niet dat het daar mee blijft. ze moeten kijken naar the nichtmare before christmast en de opkomende frankenweeny