Foodfight! komt tot leven

"We have taken a giant step in the world of animation." Die woorden staan op de eindelijk tot leven gekomen website van de animatiefilm Foodfight! – de film die oorspronkelijk voor eind dit jaar stond gepland, maar wijselijk naar 2007 is geplaatst. Foodfight! wordt gemaakt door Threshold Animation Studios; een nieuwkomer op animatieterrein. En alhoewel ik elk nieuw animatie-initiatief verwelkom, moet ik toch maar meteen zeggen dat de website van Foodfight! werkelijk de meest klungelige is die ik ooit van een animatiefilm zag, en de plaatjes (filmbeelden en artwork) die erop staan, zijn nou niet bepaald denderend. Het kan opzettelijke misleiding van Threshold zijn, maar ik ben geneigd te denken dat het nogal tegen valt wat betreft die ‘giant step’.

Cars

De echte ‘giant steps in animation’ zijn films als Cars (vermoedelijk
de beste cg-animatiefilm ooit, tot Pixar zelf een nieuwe uitbrengt), en
een stop-motion-juweeltje als Tim Burton’s Corpse Bride. Wat ik zie van
Foodfight!, plaatst het eerder in de categorie waar ook Hoodwinked in
zit: wellicht een origineel verhaal, maar in technisch opzicht kan het
niet tippen aan de films van Pixar of DreamWorks.


Investeerders

Of oordeel ik te snel? Misschien, want Threshold is héél stellig op
haar site: "Threshold is one of the most advanced digital entertainment
companies in the world. Through a revolutionary technology alliance
with the IBM Corporation, Foodfight! will be epic in scale, looking
like no other computer animated film before it, with thousands and
thousand of characters battling for supermarket supremacy." Nou hebben
studio’s nogal de neiging om hun eigen werk op te hemelen. Ik breng
even het persbericht van Nickelodeon Movies over Barnyard in
herinnering, waarin Barnyard – dankzij de technologische ondersteuning
van Sun – werd omschreven als een van de meest gevanceerde films ooit
gemaakt. Jaja. Da’s leuk om investeerders te trekken, zo’n tekstje.
Maar mij heb je niet zo snel!


Motion capture

De ‘revolutionaire techniek’ die op de site wordt besproken, klinkt
verdacht veel als de motion capture-methode van Robert Zemeckis (van
The Polar Express en Monster House), waarbij acteurs worden gefilmd en
hun bewegingen worden overgebracht op de geanimeerde karakers. Het is
een snelle manier van werken, omdat de animatie niet
beeldje-voor-beeldje hoeft te worden gemaakt, maar een computer gewoon
in één keer een hele beweging kan renderen. Een handige methode, maar
zeker niet uniek.


Reclame

Waarom dan die grote woorden? Omdat Foodfight! de ultieme
product-placement-movie is. Het verhaal gaat over een supermarkt waar
na sluitingstijd de levensmiddelen ook echt tot leven komen. Een soort
Toy Story dus. Allerlei karakters die je kent van de verpakkingen
(zoals een Duracell-konijntje) komen tot leven, en de winkelstellingen
veranderen in een soort stad. Iedereen leeft daar zeer tevreden, tot er
op een dag natuurlijk iets helemaal fout gaat, en dat kan maar op één
ding uitlopen… een enorme foodfight! Tja, het verhaaltje klinkt wat
simpel, maar het zal de makers vooral te doen zijn om de
reclame-mogelijkheden. Want al die merken die je kent uit de
supermarkt, die mogen natuurlijk vet betalen om in Foodfight! te zien
te zijn. En met al die grootspraak, lijkt het de makers aardig te
lukken om sponsors te vinden. Schweppes, Del Monte, Energizer… kijk
maar eens welke merken je hieronder nog meer ziet staan (screenshot van
een pagina van de Foodfight!-website):

Lees ook:Nieuw Pixar-filmpje: Lifted
Lees ook:Komt Pixar met Cars 2?
Lees ook:Afgrijselijke trailer voor Foodfight!
Lees ook:Staat DreamWorks Animation te koop?
Lees ook:13 filmpjes op Pixar Short Films Collection

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.