Categorie: "Motion capture"

Nepperige Angelina Jolie in Beowulf-trailer

BeowulfVeel mensen zullen er naar uitgekeken hebben: de eerste beelden uit Beowulf, de nieuwe motion-capture film van Robert Zemeckis. De trailer is nu online te bekijken, en her en der duiken ook de eerste afbeeldingen op. Wat je meteen zal opvallen is dat je acteurs herkent: je ziet duidelijk Anthony Hopkins, en duidelijk Angelina Jolie. Kijk ook maar eens naar de plaatjes op deze pagina; dit zijn geen bewerkte foto's, maar beelden uit de animatiefilm. Als stilstaande plaatjes ziet het er fraai uit, maar als je naar de bewegende beelden in de trailer kijkt, denk je toch steeds: het ziet er nep uit. Je ziet Angelina Jolie, maar ze is het niet echt. En dan ga je je ook meteen afvragen: waarom is deze film eigenlijk op deze manier gemaakt? Wat is het nut van animatie als je de karakters er vervolgens precies hetzelfde als de acteurs uit wilt laten zien? Waarom maak je dan niet gewoon een spektakelfilm met èchte acteurs, zoals Lord of the Rings of 300?

Happy Feet wint Oscar beste animatiefilm

Happy Feet, de animatiefilm over dansende en zingende pinguïns van regisseur George Miller, heeft zojuist de Oscar voor beste animatiefilm gewonnen. De pinguïnfilm versloeg daarmee John Lasseter's Cars en Robert Zemeckis' Monster House. Cars was volgens velen de meest aannemelijke winnaar.

Persoonlijke noot
Wat mij betreft heeft de film met het meest beroerde verhaal van de afgelopen drie decennia de Oscar gewonnen. Het verhaal van Happy Feet rammelt aan alle kanten, en is van een dermate tenenkrommend niveau dat je vijf jaar spierpijn in je tenen aan overhoudt. Het gedans van de pinguïns is geinig, maar het milieuverhaal is mierzoet en er met de haren bij gesleept. Enfin, ik heb mijn gal daarover al eerder gespuwd. Overigens moet gezegd dat het verhaal van Cars ook niet uitblonk qua originaliteit (alhoewel het wel beter was), maar die film liet wèl de meest hoogstaande animatie zien die ik ooit heb gezien.

Zemeckis verkoopt motion-capture bedrijf aan Disney

Robert Zemeckis gaat samen met Disney motion capture-films maken. De regisseur achter films als Polar Express, Monster House en het nog in productie zijnde Beowulf, gaat met zijn motion capture-team naar Disney. Motion capture is een techniek waarbij de bewegingen van echte acteurs worden overgebracht op animatiefiguren (er is overigens wat debat over of dat nou echt animatie is of niet). Disney wordt met deze deal steeds meer heer en meester in de animatiewereld: Disney bezit Pixar voor cg-animatiefilms, Robert Zemeckis' team voor motion capture-animatie, en Disneys eigen studio (Walt Disney Feature Animation) zal zich vermoedelijk geheel gaan toeleggen op handgetekende 2D-animatie. Daarmee ontbreekt er nog maar één animatievorm in de Disney-stal: stopmotion. Laat de beroemdste studio op dat gebied – Aardman – nou net uit elkaar zijn met DreamWorks… ik ruik een nieuwe deal.

Disney wil motion capture-bedrijf Zemeckis opkopen

The Polar ExpressAls animatieblogger kun je ook nooit eens even rustig een griepje hebben. Lig je net ziek te bed, verkoopt Robert Zemeckis zijn productiebedrijf ImageMovers aan Disney. Nu ja, de deal is nog in onderhandeling, maar volgens insiders is er geen ontkomen meer aan: na Pixar, neemt Disney ook ImageMovers over. En daarmee lijkt Disney zich enorm te willen vastbijten in de animatiewereld. Zemeckis’ ImageMovers is namelijk verantwoordelijk voor animatiefilms als The Polar Express en Monster House. Beide werden gemaakt met de ‘motion capture’-techniek: bewegingen van echte acteurs worden gebruikt om geanimeerde karakters te laten bewegen.

Schrale oogst: een Monster House tv-spotje

Monster HouseDe vangst is magertjes deze zondag; geen leuke nieuwe animatietrailers. Alleen een tv-spotje van Monster House.
En daar word ik niet vrolijk van. Want hoe vaker ik beelden van Monster House zie, hoe meer ik denk: goh, dat was leuk geweest, vijf jaar geleden. De animatie ziet er zo houterig uit. Als dit het best mogelijke resultaat is met de motion capture-techniek, dan mogen ze die wat mij betreft meteen afschaffen. Eerlijk gezegd had ik toch wel iets meer verwacht van de heren Spielberg en Zemeckis. Of misschien moet de conclusie zijn dat zij animatie beter over kunnen laten aan èchte specialisten?


Foodfight! komt tot leven

Foodfight!"We have taken a giant step in the world of animation." Die woorden staan op de eindelijk tot leven gekomen website van de animatiefilm Foodfight! – de film die oorspronkelijk voor eind dit jaar stond gepland, maar wijselijk naar 2007 is geplaatst. Foodfight! wordt gemaakt door Threshold Animation Studios; een nieuwkomer op animatieterrein. En alhoewel ik elk nieuw animatie-initiatief verwelkom, moet ik toch maar meteen zeggen dat de website van Foodfight! werkelijk de meest klungelige is die ik ooit van een animatiefilm zag, en de plaatjes (filmbeelden en artwork) die erop staan, zijn nou niet bepaald denderend. Het kan opzettelijke misleiding van Threshold zijn, maar ik ben geneigd te denken dat het nogal tegen valt wat betreft die ‘giant step’.

Hoe eng wordt Monster House?

Monster HouseNu er opeens meer dan 15 animatiefilms per jaar uitkomen, willen filmmakers zich duidelijk van elkaar onderscheiden. Eén mogelijkheid die ze hebben, is om zich op genre-films te storten; iets wat nog niet veel gebeurt in de animatiewereld (tot nu toe werd animatie zelf als een genre gezien). Maar waarom zou je geen animatie-sf, animatie-horror, en animatie-spaghetti-westerns kunnen maken? Robert Zemeckis en Steven Spielberg lijken met Monster House het horror-genre te hebben opgezocht. Eentje van het soort ‘eng huis, talloze slachtoffers’. Een nieuwe trailer van Monster House is nu online te bekijken.

Nummer 13: Monster House

Monster HousePak de agenda’s er maar weer bij. Er komt dit jaar nòg een animatiefilm in de Nederlandse bioscopen: Monster House. Op 3 augustus. Een project van Robert Zemeckis en Steven Spielberg, dus dat klinkt goed. Maar het is dus ook animatiefilm nummer 13 die in Nederland verschijnt. En dat klinkt minder.

Niet omdat 13 een ongeluksgetal is, maar omdat 13 gewoon èrg veel is. Hoe goed al die films ook moge zijn: het is haast onvermijdelijk dat sommige een enorme flop worden.