Deel zes uit ons overzicht van de tien geselecteerde kortfilms.
François Alaux, Hervé de Crécy en Ludovic Houplain zijn de drijvende krachten achter H5, een Franse studio die onder andere reclamespotjes maakt en videoclips (voor klinkende namen als Massive Attack, Audiobullies en Röyksopp).
Na zes jaar vol onderzoek en voorbereiding presenteren ze voor het eerst een eigen kortfilm. Met succes, want Logorama is meteen een van de kortfilms die op de shortlist staat voor een Oscar voor Beste Animatiekortfilm. Op het filmfestival in Cannes was de korte animatiefilm alvast goed voor een Kodak Short Film Award.
Wat Logorama zo bijzonder maakt, is dat zo goed als alles in de denkbeeldige wereld bestaat uit wereldbekende merken, logo’s en ander gepatenteerd beeldmateriaal. Je kan tegenwoordig niet je deur uit zonder geconfronteerd te worden met een overvloed aan reclame. Reden genoeg voor de makers om een animatiefilmpje te maken waarin alle visuele elementen, van de gebouwen tot de lantaarnpalen en de personages toe, uit handelsmerken bestaat.
Toch is de kortfilm niet zomaar een opsomming van herkenbare merken. Aan het verhaal zelf werd flink wat aandacht besteed en bij het uitkiezen van de personages werd dan ook veel rekening gehouden met de bekende imago’s die ze konden gebruiken/misbruiken.
Heel wat bekende mascottes spelen de rol van hun leven in Logorama. De slechterik in het verhaal is natuurlijk Ronald McDonald, want iedereen weet hoe griezelig clowns zijn (denk maar aan de Joker uit Batman).
Agenten zijn per definitie zwaarlijvig, dus wordt hij achternagezeten door enkele dikke Michelin-mannetjes. Alle truckers hebben een dikke knevel, dus welke besnorde mascotte zie je vaak voorbijrijden in een vrachtwagen? Juist, Mr. Pringle.
Het is jammer dat het volledige filmpje niet online staat, want met een originele mix van humor en een onderliggende moraal (we worden overspoeld door reclame!) lijkt Logorama een erg leuke kortfilm.
De openingsscène vind je in ieder geval wel onderaan, net als een interview met de drie makers. Het interview is in het Frans en bevat bovendien een aantal korte teaserfragmentjes uit Logorama (zie 00’44″).
Daarnaast krijg je ook een blik achter de schermen met een korte making-of en een overzicht van de storyboards (zie 01’41″ 02’57″). Ik hoop dat de volledige video snel online komt, want mijn nieuwsgierigheid is geprikkeld.
Afbeeldingen uit Logorama (klik voor hoge resolutie)
Openingsscène uit Logorama
Interview met de makers van Logorama
(Via Logorama en Motiongrapher)
Lees ook:Bekijk de korte animatiefilm Logorama snel online
Lees ook:Korte animatiefilm: Babioles – Dust to Dust
Lees ook:Kanshebber Beste Animatiekortfilm ‘09: French Roast
Lees ook:Kanshebber Beste Animatiekortfilm ’09: Variété
Lees ook:Kanshebber Beste Animatiekortfilm ’09: The Cat Piano
Ik ben best wel benieuwd naar deze film.
Ik vraag me af hoe ze dit voor elkaar hebben gekregen zonder in de probleme te raken door het merkrecht.
Het lijkt me niet dat ze van elk bedrijf toestemming hebben gekregen om het te gebruiken.
Misschien dat dit uitgelegd wordt in de making of, maar ik verta helaas geen Frans.
Toen ze naar de producer stapten met het idee over een kortfilm met allerlei logo’s zei die dat zoiets een erg leuk idee was, maar dat het erg veel tijd zou kosten om allerlei neppe logo’s te maken. Toen ze hem vertelden dat ze echte logo’s wilden gebruiken, verklaarde hij hen voor gek. Bovendien wilde hij geen clip met echte merken omdat hij met zo’n film gedonder zou krijgen, dus zijn de makers toen maar in hun eentje begonnen. Verder wordt er niet echt over mogelijke rechtszaken gesproken.
.
En ik kan me vergissen, maar is er niet zo’n regeltje dat zoiets toelaat wanneer het duidelijk is dat het een om een soort van parodie gaat of zonder twijfel een kunstvorm is?
Zelfs in geval van parodie moet je visueel duidelijk afwijkende kenmerken toepassen, je mag nooit zonder toestemming een logo zomaar gebruiken. Als je het toch gebruikt en het bedrijf ziet het achteraf als positief heb je natuurlijk geluk
Dan zullen ze van McDonald’s vast wel een briefje krijgen… tenzij ze het positief vinden dat hun clown kinderen gijzelt en in het wilde weg knalt met een machinepistool. Langs de andere kant, je kunt je als bedrijf ook wel onpopulair maken door filmpjes als deze voor de rechter te dagen, denk ik. Misschien vinden ze dat niet de moeite waard?