Neem een razend interessante kijk achter de schermen van de beroemde poppenmakers Mackinnon & Saunders, een getalenteerde studio waarvan je – zonder dat je het weet? – al heel wat personages uit bekende animatiefilms hebt bekeken.
CNN besteedt aandacht aan animatie. In het eerste deel bracht de filmploeg van Icon een bezoek aan DreamWorks Animation, waar de camera een blik wierp op het productieproces van Kung Fu Panda 2.
Het tweede deel van het programma draait dan weer volledig om poppen en stop-motionanimatie. In deze stroming binnen de animatiewereld komt nog échte, fysieke handenarbeid kijken. Zeker als je het vergelijkt met de passieve (maar daarom niet minderwaardige), digitale kunsten van computeranimatie.
Denk bij de triviale term als ‘poppen’ niet aan stom plastic speelgoed, maar aan bijzonder ingenieuze metaalconstructies die met plasticine of een gelijkaardige, kneedbare substantie worden bekleed. Een tijdrovende ambacht die niet voor iedereen is weggelegd, maar Mackinnon & Saunders behoort met zijn verfijnde skeletten en armaturen tot de absolute wereldtop.
Uit de Britse studio komen de puppets die je zag in Corpse Bride, Coraline en Fantastic Mr. Fox, net als de personages uit de nieuwe, nog te verschijnen, stop-motionfilms Frankenweenie en Pinocchio. Maandenlang wordt er aan de creaties gewerkt. Tientallen onderdelen vormen na heel wat knutselwerk de ledematen, gewrichten en andere manipuleerbare onderdelen van een personage. Met miniscule, verborgen schroefjes (bijvoorbeeld in de oren!), kunnen verschillende gelaatsuitdrukkingen worden gecreëerd.
Achter de schermen bij poppenmeesters Mackinnon & Saunders
Lees ook:Bekende personages in Frankenweenie of niet?
Lees ook:Korte animatiefilm: Spruitjes zijn gemeen
Lees ook:Voice acting is méér dan een tekst aflezen
Lees ook:Erg knappe replica van houten Pinocchio
Lees ook:The Art of Frankenweenie Exhibition
intresand heb me altijd al afgevraagt hoe die poppen zo kunnen bewegen.
hat ook niet verwacht dat het zo lang duurde.
ik ben steeds meer om stop motion gaan gefen ik ben er nu een enorme fan van
Ah, hier zat ik op te wachten
Bedankt!
Later volgt nog een laatste deel over stemacteurs.
Erg leuk om te zien dat het mnaken van dit soort poppen een enorme evolutie heeft ondergaan (qua techniek en detail), maar toch ook eigenlijk weer precies hetzelfde is gebleven als bij King Kong in 1933.