The HKU Series: Fay Heady Carroll begon haar carrière al vroeg

Fay Heady CarrollFay Heady Carroll wist van jongs af aan al wat ze wilde worden. Ze struinde rond op rommelmarkten om videobanden van de Fleischer studio’s op de kop te tikken en kon daar dan uren naar kijken. Zelf deed ze, met hulp van haar ouders, haar eerste poging tot een animatie al op haar 4e, in een oud DOS programma. Ze woonde toen nog in Dublin, Ierland.

Fay Heady CarrollDoordat Fay al zo vroeg bezig was met tekenen en animeren ontwikkelde ze een eigen, kleurrijke stijl die goed past bij haar bizarre verhalen. Haar familie verhuisde op haar 11e naar Amsterdam, waar ze gestaag doorging met animeren. Op haar 16e maakte ze haar eerste echte kortfilm, The Magic Trousers. Daarmee won ze diverse (studenten) festival prijzen. Zo ook weer een jaar later, met City of Hats. Om verder te komen met een carrière in de animatie meldde ze zich aan op de HKU in Hilversum. Inmiddels heeft ze daar naar eigen zeggen ontzettend veel geleerd, wat zeker te zien is aan de kortfilm Weird Beard, die ze een jaar geleden maakte en hieronder te bekijken is. Op dit moment is ze bezig met een kortfilm genaamd The Cool Cats, met karakters en animatie gebaseerd op de stijl van Fleischer. Bekijk meer werk van Fay op haar website.

Fay Heady Carroll Fay Heady Carroll Fay Heady Carroll

Weird Beard (2009)

Lees ook:The HKU series: BWAP!
Lees ook:The HKU Series: Karlijn Scholten vindt monsters schattig
Lees ook:Mediafestival Playgrounds bevat tevens een dosis animatie
Lees ook:It’s not always fun and games
Lees ook:The HKU Series: Junaid Chundrigar

6 reacties op “The HKU Series: Fay Heady Carroll begon haar carrière al vroeg

  1. Maarten

    Ze heeft talent, dat is zeker maar haar “hoofd-tekenstijl” zegt me persoonlijk bitter weinig. De Manga invloeden vind ik echt niet geslaagd.

    Funny Lady but I really don’t like her style.

      /   Beantwoorden  / 
  2. Jan

    Mijn god, dit is hopelijk een grapje..

      /   Beantwoorden  / 
    1. Tünde

      Het is dan misschien geen fully animated film, maar dat hoeft ook helemaal niet om een verhaal te vertellen. Ik vind het persoonlijk heel leuk en passen bij het vreemde verhaaltje. Maar ach, verschil in smaak moet er zijn ;)

        /   Beantwoorden  / 
  3. Seppe

    Het bovenstaande filmpje is leuk gemaakt, maar de tekenstijl van The Cool Cats spreekt me meer aan. :)

      /   Beantwoorden  / 
  4. Niels Beekes (Aniforce.nl)

    Ben niet zo gek op het NL-Japanse tekenstijltje… (Vaak zie je wanneer iemand te veel manga/anime heeft zitten, dat er zo’n stijl uit voort komt)… En er zit een klassieke fout in. Het is duidelijk in After Effects bij elkaar gemonteerd, daardoor zie je vaak dat illustraties afgehakt worden (bij de armen bijvoorbeeld op 1:25). Dit komt omdat dit net buiten de “safety region” valt. Op een oude tv zou je dat dus niet zien, maar helaas worden die tv’s niet meer verkocht en zal dit eerder te zien zijn op het internet. Dus is het wel belangrijk dat die safety region niet wordt verward met “alles wat hier buiten valt zie je niet”.

    Het verhaaltje is wel geestig op zich :) maargoed, she’s getting there!

      /   Beantwoorden  / 
  5. Fay

    Hi guys. It’s Fay (The Weird Beard Brain) here.

    Wat gaaf om op animatieblog te zijn!

    What productive and inspiring comments. This film really feels like it was made a life time ago but I still love to see it, especially with all the mistakes I made.

    My work has always been a mix of all the things that have inspired me. I’m a big fan of Sally Cruikshank, Yellow Submarine, Looney Tunes, Fleischer and, of course, Japanese manga comics (especially the Horror). I guess the Manga-ness jumps out, because that’s the one most people recognize these days.

    It is animated on paper on a broken up light box in my bedroom and it was edited in premiere. I didn’t really know how to use after effects back then (in skater language; I sucked dude), so I didn’t use it.

    Believe it or not the mistake on 1:25 was left in deliberately
    1) because I was curious if anyone would notice and
    2) because I believe in imperfection and spontaneity in animation. There’s really not enough of that in animation these days. I used to love to see the mistakes in The old Looney Tunes and Hanna Barbera cartoons, when a frame was painted wrong, or a background didn’t make sense or characters eyes and mouths would suddenly disappear.

    It’s an honor to have Weird Beard up here. Since making it, I feel have learned a lot, but Weird Beard will always have a special little spot in the nest of my creations.

    Keep on Truckin’ guys! ~Fay

    P.S: For a quicky sneaky peeky of my newest animation ‘The Cool Cats Show’, go to link: http://www.youtube.com/watch?v=-fvOmh8Uipo

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.