Flushed Away: klei-animatie zonder klei

Flushed Away filmposterVol verwachting ging ik gisteravond naar Flushed Away. Sowieso ben ik fan van vrijwel alles wat Aardman maakt, en bovendien had de trailer van de film me erg lekker gemaakt. Enigszins bezorgd was ik ook wel, want Flushed Away is gemaakt door Aardman èn DreamWorks Animation samen. En over de films van DreamWorks Animation ben ik vaak wat minder te spreken. De vraag was dus: is Flushed Away een formidabele film in de lijn van Chicken Run en Wallace & Gromit, of is het meer een commerciële DreamWorks-productie à la Shark Tale en Madagscar?

Aanrader
Uiteraard is het een beetje van allebei. De humor is overduidelijk van Aardman; het verhaaltje lijkt door DreamWorks te zijn versimpeld, de muziekkeuze is ook van DreamWorks, maar de aansprekende karakters zijn dan weer duidelijk het werk van Aardman. Levert dat een afgezwakte Aardman-film op, of een gepimpte DreamWorks-rolprent? Da's eindeloos discussievoer voor animatiefanaten. Feit is dat Flushed Away gewoon een heerlijke film is… een film die geen moment verveelt, met een aardige vaart in het verhaal, spetterende actie-scènes en absurde humor (vooral voor rekening van de zeer komische zingende slakken). Zeker een aanrader dus.

Klassieker?
Flushed Away Toch moet wel gezegd dat Flushed Away geen klassieker zal worden, zoals Wallace & Gromit: The Curse of the Were-Rabbit en Chicken Run dat wel zijn. De film biedt prettig vermaak, maar is nergens echt vernieuwend. Het concept om met de computer een animatiefilm te maken die de 'look & feel' heeft van klei-animatie, is een leuke stilistische keuze, maar niet iets waar je als kijker van onder de indruk raakt. Flushed Away is geen film die een blijvende indruk achterlaat, zoals Chicken Run (de allereerste lange 'kleifilm' ooit) en Wallace & Gromit: The Curse of the Were-Rabbit (waarin de mogelijkheden van klei-animatie tot het uiterste worden gedreven) dat wel waren.

Mijlpalen
Sommige films zijn mijlpalen in de animatiegeschiedenis. Cars liet dit jaar de meest sublieme computeranimatie ooit zien, en deed qua visuals menigeen versteld staan. Chicken Run toonde jaren geleden aan dat klei-animatie niet alleen geschikt is voor korte filmpjes. Naast deze mijlpalen in de animatiewereld, zijn er een heleboel films die vooral 'volgen'. Films die geen doorbraak hoeven te zijn, maar die gewoon lekker vermaak bieden: dit jaar bijvoorbeeld Ice Age 2, Over The Hedge, The Wild en Open Season. Flushed Away past in dit laatste rijtje.

Pauzeknop
En natuurlijk is daar niks mis mee. Films zijn er om de mens te vermaken, en dat doen deze films prima. En het moet gezegd: van al deze films, scoort Flushed Away zondermeer het hoogst. Van animatiewerkjes die ik dit jaar in de bioscoop gezien heb, is dit degene die ik zondermeer nog een keer terug wil zien op dvd, met de pauzeknop van de afstandsbediening onder mijn duim. Want Flushed Away grossiert in grappige verwijzingen naar andere animatiefilms van Aardman en DreamWorks… zien we daar niet Gromit zitten als knuffelbeest? En die leeuw uit Madagascar? En wacht eens even, griste Roddy daar niet een Wallace-outfit uit zijn kast? Soms is er zo veel te zien, dat je het beeld het liefst even stil zou willen zetten. Vooral de rattenstad in het riool is zo gedetailleerd dat je niet alles in één keer kunt zien.

Pluspunten
Bij Aardman zijn ze misschien gewend om vernieuwende en ‘cutting edge’ films te maken, en Flushed Away is dat door de samenwerking met DreamWorks minder dan de animatoren uit Bristol gewend zijn. Het schijnt dat Aardman ook niet zo tevreden is over de artistieke gang van zaken rondom Flushed Away. Maar, die Aardman-jongens zijn perfectionisten… en ook al zijn ze zelf misschien niet helemaal overtuigd: hun rattenfilm is wel gewoon een heel goede film. De kleuren en de belichting ogen prachtig; dat valt al in de eerste scènes op. De texturen van onder andere de kleding zien er levensecht uit; kijk bijvoorbeeld eens naar het truitje van Rita. Of haar onderbroek! Als kijker had ik overigens de merkwaardige sensatie dat ik Rita (een geanimeerde rat!) een welhaast sexy karakter vond hebben. Was het de stem van Kate Winslet? Of toch de ronde vormen onder dat van prachtige textuur voorziene truitje? Geen idee, maar het karakter van Rita was in ieder geval goed uitgewerkt. Het verhaal is verder eenvoudig, maar de bijzondere karakters (naast de zingende slakken bijvoorbeeld Le Frog) zorgen voor veel kijkplezier, en de timing van de grappen is goed. Her en der gaat de film voor de wat plattere humor (Roddy die herhaaldelijk een metalen buis in zijn kruis krijgt), maar dat wordt ruimschoots gecompenseerd door de wat subtielere humor van Le Frog en de slakken.

Trailer
Tenslotte… een tijdje geleden berichtte ik al dat DreamWorks Flushed Away aan het ‘finetunen’ was. Ze waren niet tevreden met het resultaat, en zetten er het mes in. Aan de hand van de trailer kunnen we nu zien wat er gebeurd is: in de trailer had Rodney nog twee hamsters als huisgenoten (het duo fungeerde min of meer als zijn butlers). Dat waren leuke beelden, maar die hamsters zijn er helemaal uit. Waarschijnlijk wilde DreamWorks het beginstuk versnellen, zodat Roddy sneller in het riool terecht komt. Dat zou goed zijn voor de vaart van het verhaal. Door het weglaten van de hamsters is het verhaal ook wat moralistischer geworden, en daardoor iets Amerikaanser: het oorspronkelijke verhaal is eigenlijk gewoon een liefdesverhaal over een rat uit een deftig milieu en een straatrat. Voor Aardman was dat genoeg, maar DreamWorks wilde meer ‘boodschap’ erin. En dus werd het een verhaal over ‘rijk maar eenzaam’ versus ‘arm maar wel met veel vrienden en familie’. Ofwel: geld maakt niet gelukkig. Je kunt wel in je eentje in een dure villa zitten, maar echte rijkdom zit in vriendschappen en familiebanden. Een wijze les die Roddy moet leren… Tja, je kunt wel merken dat DreamWorks-topman Jeffrey Katzenberg van Disney komt.

Director’s cut?
Als animatieliefhebber ben ik natuurlijk vreselijk benieuwd hoe de film eruit had gezien zonder die laatste ingrepen. Zou er ooit een director’s cut uitkomen, waar de hamsters wel in zitten? En misschien nog andere dingen ook? Stiekem hoop ik erop, maar de kans lijkt me niet zo groot. Maar director’s cut of niet: de Flushed Away-dvd staat op mijn verlanglijstje!