De wegen van filmstudio's zijn soms ondoorgrondelijk, maar soms zijn ze ook zó simplistisch, dat het haast gênant is. Neem nou Disney. Waarom denk je dat die studio besloot de tekenfilm Brother Bear te maken? Omdat een schrijver gewoon met een goed verhaal over beren op de proppen was gekomen? Omdat ze dachten dat beren goed aansloten bij jonge kijkers? Nee-nee, allemaal nog te moeilijk gedacht. Denk nog simpeler! Michael Eisner – destijds de grote baas bij Disney – wilde per se iets met beren, omdat hij had bedacht dat ze dan lekker veel teddyberen konden verkopen in de Disney Stores. En dat was de reden. Niks anders. Teddyberen verkopen. Da's alles.
Tien jaar
Het staat te lezen in het boek Billion-Dollar Kiss: The Kiss That Saved 'Dawson's Creek' and Other Adventures in TV Writing van Jeffrey Stepakoff. Deze schrijver werkte ook een paar jaar bij Disney, en in zijn boek doet hij ook daar een boekje over open. Hij schrijft vervolgens doodleuk dat er tien jaar werd gewerkt aan Brother Bear: van de eerste geschreven pagina tot de release. Tien jaar werken aan een film om teddyberen te verkopen… klinkt dat ergens niet als vreselijk omslachtig?
Elanden
Teleurstellende mededeling voor Disney: ik hoefde die knuffelberen niet. Ik vond de elanden in Brother Bear veel leuker. De beren vond ik eigenlijk maar vervelend; de enige ècht briljante scène (en de aankoop van de dvd waard) is die waarin de twee homofiele elanden op de rug van een mammoet liggen en "ik zie ik zie wat jij niet ziet" speelden. Hi-la-risch!
Lees ook:Twee trailers voor Brother Bear 2
Lees ook:Schetsen om verliefd op te worden
Lees ook:Nieuwe karakterposters voor Yogi Bear
Lees ook:Eerste trailer voor Yogi Bear in 3D
Lees ook:Nieuwe trailer voor Yogi Bear
Disney zal nu vast sidderen en beren.
Disney zal nu vast sidderen en beren.
gelukkig at ze zo denken zo komen er tenminste nog kwaliteitsfilms op het scherm
gelukkig at ze zo denken zo komen er tenminste nog kwaliteitsfilms op het scherm
Gatverdamme zeg, dit is precies een voorbeeld van wat mis is met Disney.
Gatverdamme zeg, dit is precies een voorbeeld van wat mis is met Disney.
Heb vreselijk moeten lachen om de “mishandeling” van die konijntjes.
Heb vreselijk moeten lachen om de “mishandeling” van die konijntjes.
Tjah. Het mag dan nu wel eens zogenaamd bevestigd zijn, maar het is heus geen geheim dat dit al langer dan vandaag bij vele (teken)films één van de grootste bestaansredenen is. Het is en blijf hoe dan ook een zakenwereld.
Eigenlijk kan me dat ook niet deren. Het neemt niet weg dat ze toch pogen met een deftige film op de proppen te komen. Het veranderd ook niets aan het feit dat vele mensen met liefde aan dit project hebben gewerkt.
Zo is de hoofdreden bij Pixar eveneens om hun technologien laten op te brengen. Maar zolang ze zo’n prachtige dingen maken, met een groot bonzend hart, I don’t care.
Zelf heb ik trouwens nooit begrepen waarom de film zo negatief werd ontvangen. Na enkele leuke uitstapjes (Emperor’s New Groove, Lilo & Stitch, Treasure Planet) werd er gehunkerd naar de traditionelere Disney-films. Worden ze op hun wenken bediend, is het weer niet goed. Dit ondanks het feit dat ‘Brohter Bear’ alles van een rasechte ‘classic’ in huis had.
imo.
Tjah. Het mag dan nu wel eens zogenaamd bevestigd zijn, maar het is heus geen geheim dat dit al langer dan vandaag bij vele (teken)films één van de grootste bestaansredenen is. Het is en blijf hoe dan ook een zakenwereld.
Eigenlijk kan me dat ook niet deren. Het neemt niet weg dat ze toch pogen met een deftige film op de proppen te komen. Het veranderd ook niets aan het feit dat vele mensen met liefde aan dit project hebben gewerkt.
Zo is de hoofdreden bij Pixar eveneens om hun technologien laten op te brengen. Maar zolang ze zo’n prachtige dingen maken, met een groot bonzend hart, I don’t care.
Zelf heb ik trouwens nooit begrepen waarom de film zo negatief werd ontvangen. Na enkele leuke uitstapjes (Emperor’s New Groove, Lilo & Stitch, Treasure Planet) werd er gehunkerd naar de traditionelere Disney-films. Worden ze op hun wenken bediend, is het weer niet goed. Dit ondanks het feit dat ‘Brohter Bear’ alles van een rasechte ‘classic’ in huis had.
imo.
Het doet inderdaad niks aan Brother Bear af. Ik moet wel zeggen dat ik Brother Bear destijds een heel ‘ouderwetse’ film vond. Dat kun je waarderen, of juist niet. Ik vond het ergens wat oubollig, afgezien van de droogkomische elanden. Persoonlijk vond ik The Emperor’s New Groove pas echt een verademing… eens even niet die musical-opzet, maar een scherpe cartoon, met de nodige zelfspot… vond ik een heerlijke film.
Het doet inderdaad niks aan Brother Bear af. Ik moet wel zeggen dat ik Brother Bear destijds een heel ‘ouderwetse’ film vond. Dat kun je waarderen, of juist niet. Ik vond het ergens wat oubollig, afgezien van de droogkomische elanden. Persoonlijk vond ik The Emperor’s New Groove pas echt een verademing… eens even niet die musical-opzet, maar een scherpe cartoon, met de nodige zelfspot… vond ik een heerlijke film.
Bij mij was het eigenlijk net dat vertrouwde dat me aantrok in ‘Brohter Bear’, een lekker ouderwetse classic, zowaar. Maar ik kon de ‘The Emperor’s…’ zeker even goed waarderen.
Bij mij was het eigenlijk net dat vertrouwde dat me aantrok in ‘Brohter Bear’, een lekker ouderwetse classic, zowaar. Maar ik kon de ‘The Emperor’s…’ zeker even goed waarderen.