The Princess and the Frog in tien stappen

Ontdek in tien stappen hoe The Princess and the Frog werd gemaakt

Vanaf deze week draait The Princess and the Frog in de bioscoop. In dit bericht ontdek je in tien stappen hoe de handgetekende animatiefilm werd gemaakt.

Afbeelding uit The Princess and the FrogDit jaar zijn twee van de vijf Oscarnominaties voor Beste Animatiefilm een tekenfilm (zie overzicht). De eerste is The Secret of Kells van de Ierse animatiestudio Cartoon Saloon en de tweede is Walt Disneys terugkeer naar handgetekende animatie: The Princess and the Frog. Reden genoeg om eens even stil te staan bij de geboorte van een traditionele tekenfilm. Onderaan vind je in tien korte punten en evenveel illustraties terug hoe een tekenfilm stap voor stap tot leven komt.

Het begint natuurlijk allemaal met een idee. Zodra dat wordt goedgekeurd, volgt een korte samenvatting van het verhaal (een ‘treatment’). Als dat project groen licht krijgt, gaan de schrijvers aan de slag met het filmscript en wat later kan het vele tekenwerk ten volle beginnen…

[Update] De animatiewereld houdt er een iets andere terminologie op na. Een afzonderlijk shot heet een scène en een opeenvolging van verschillende beelden heet een sequentie (en dus geen scène zoals in speelfilms). [met dank aan lezer M voor de verduidelijking]

The Princess and the Frog in tien stappenCONCEPT

Aan de hand van conceptkunst wordt de verscheidenheid van de mogelijke personages, achtergronden en de ‘look and feel’ van de film onderzocht. De filmregisseurs en de Art Director geven leiding aan deze ontwikkelingsfase (de vakterm is ‘vizdev’). Samen onderzoeken ze hoe alles in elkaar past, om de specifieke ‘look and feel’ van de film te bepalen. Deze kunst wordt gecreëerd door animatietekenaars, filmmakers of speciale conceptualisatie-artiesten. Conceptkunst wordt meestal aan het begin van het proces gecreëerd, maar dat kan ook op elk punt tijdens de ontwikkeling van de film.

The Princess and the Frog in tien stappenSTORYBOARD

Het filmscript wordt vervolgens sequentie voor sequentie zichtbaar gemaakt (soms zelfs scène voor scène) door storyboardartiesten, die het filmscript visueel uitbeelden. De storyboardartiesten maken vaak gebruik van het werk van de artiesten die aan de visuele ontwikkeling hebben gewerkt. Dit proces wordt geleid door de Head of Story en de regisseurs van de film. Deze storyboards worden gecombineerd met de opgenomen ‘ruwe’ dialoog, om te testen hoe de sequentie er geanimeerd zal uitzien.

The Princess and the Frog in tien stappenLAY-OUT

De lay-out fase is een combinatie van ‘set design’: hoe de omgeving er scène voor scène uit zal zien en de cinematografie: hoe de camera beweegt.

Dit proces geeft de animator het ‘podium’ voor zijn kunst.

The Princess and the Frog in tien stappenRUWE ANIMATIE

De ruwe animatiefase is de eerste poging tot de eigenlijke animatie van de film en is dus echt een ruwe animatie. Potloodstrepen en andere markeringen zijn in de animatie zichtbaar. De afwerking is er nog niet, maar de regisseurs zien de personages bewegen en zien wat er in de sequentie gebeurt. Niet alleen zijn de personages en hun handelingen geanimeerd, maar de camerapositie, de beeldinstelling en de beweging beginnen vorm te krijgen.

The Princess and the Frog in tien stappenRUWE EFFECTEN

Behalve de personages, wordt alle andere animatie verzorgd door de afdeling speciale effecten. Denk hierbij aan zaken zoals organische effecten (regen, water, wolken, bomen, gras, enz.) personage-effecten (schaduwen en tinten) of andere dingen (auto’s, paarden of stilstaande voorwerpen). Effecten die er op het eerste gezicht erg eenvoudig uitzien, zoals spetterend water terwijl een krokodil danst, zijn vaak erg moeilijk te animeren.

The Princess and the Frog in tien stappenACHTERGROND

De achtergrond wordt apart van de animaties en effecten behandeld. Dit zijn de statische volledige achtergronden van de personages en hun handelingen. Achtergrondartiesten werken nauw samen met de lay-out artiesten (die verantwoordelijk zijn voor de compositie van het frame) en zij werken weer samen met de animators, zodat alles er goed uitziet.

The Princess and the Frog in tien stappenAFWERKING

De ruwe animaties worden minder ruw gemaakt en afgewerkt door artiesten die de onnodige markeringen verwijderen en de animatielijnen verfijnen. Nadat een zogenaamde Clean-Up Animator zijn werk heeft gedaan, wordt het eindproduct dat op het scherm zal verschijnen (de lijnen van het personage) steeds beter zichtbaar.

The Princess and the Frog in tien stappenKLEURENMODEL

Op een bepaald moment moet de animatie kleur krijgen.

De kleurenmodelafdeling haalt alle kleuren tevoorschijn die in een bepaalde sequentie worden gebruikt, zodat de personages en hun onmiddellijke omgeving gedurende de film consistent blijven.

The Princess and the Frog in tien stappenINKT EN VERF

Met informatie van de kleurenmodelafdeling zorgen de kleuranimatoren ervoor dat de frames die zijn gecreëerd, kleur en inktlijnen krijgen. Nu beginnen de personages echt tot leven te komen.

KLEURENMODEL /
HET LAATSTE FRAME SAMENSTELLEN

De kleurensequentie van de kleurenmodelafdeling en de personages van de Art Director worden met elkaar gecombineerd. In deze fase wordt elke kleur en elke inktlijn helemaal afgewerkt. Zodra alle elementen (animatie, effecten en achtergrond) gecombineerd zijn en als laagjes over elkaar heen liggen, is de compositie klaar. De scène is compleet en kan op het grote scherm worden vertoond.

The Princess and the Frog in tien stappen

(Via persbericht Walt Disney Studios)

Lees ook:Hoe maak je Toy Story 3 in vijf stappen?
Lees ook:Eerste filmposter en ruwe animatie voor Tangled
Lees ook:Retroteaser voor The War of the Worlds
Lees ook:Een interview met animatiemaker Max Hattler
Lees ook:Konijn jaagt slang de boom in

5 reacties op “The Princess and the Frog in tien stappen

  1. M

    Leuk artikel. Zit denk ik 1 misverstandje in (stond waarschijnlijk al zo in het persbericht): in animatie heet een shot een scène, en een scène een sequentie. Normaal gezien wordt elke scène (shot) in het storyboard getekend, dus deze zin is een beetje vreemd: “Het filmscript wordt vervolgens scène voor scène zichtbaar gemaakt (soms zelfs shot voor shot)”, want enkel een sequentie (scène) tekenen is lang niet genoeg.

    Weet er trouwens iemand uit zijn hoofd vanaf welke film er bij Disney met scripts gewerkt wordt?

      /   Beantwoorden  / 
  2. Seppe

    Sterke opmerking! Dat is inderdaad zo overgenomen uit het bericht, maar ik wist zelf ook niet dat ze dat onderscheid maakten bij animatie. Ik vraag me af of dat een bewuste fout is om de leesbaarheid voor leken te verhogen (zodat ze niet eerst de terminologie moeten verklaren), of dat het gewoon werd geschreven/vertaald door iemand die zelf niet als animator werkt. In ieder geval bedankt voor de aanvulling, ik pas het bericht zometeen aan.
    .
    Op je vraag over het eerste script heb ik helaas het antwoord niet. Misschien een van de andere pientere lezers? :)

      /   Beantwoorden  / 
  3. Locall

    Ik heb er helemaal geen verstand van, heb vandaag de film gezien en vond m echt helemaal geweldig!!! echt hilarisch, ziet er supermooi uit, geweldige muziek!! :D :D

      /   Beantwoorden  / 
  4. Hannes

    Ik ben zojuist terug van de cinema en wat een heerlijke film was me dat ^^ Echt zalig: heerlijke muziek, tof verhaal, hilarische karakters… TOP!

      /   Beantwoorden  / 
  5. Edina

    Ik heb de film vorige week donderdag gezien en intens genoten. Een puntje van kritiek: te veel onnodige slapstick met die kikkerjagers. Die scene had van mij er niet echt in gehoeven.

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.