Hoodwinked: toffe film, slappe dvd

HoodwinkedVan alle Amerikaanse cg-animatiefilms die het afgelopen jaar in de bioscoop te zien waren, was Hoodwinked wellicht de meest verrassende. Het was een film waarin meer werd gefocussed op verhaal dan op techniek (in tegenstelling tot bijvoorbeeld Cars), maar tegelijkertijd werd dat verhaal niet dood geknuffeld. Hoodwinked voelt aan als een spontane film, die de makers lachend ‘even tussendoor’ hebben gedaan. Tussen minutieus geconstrueerde projecten als Cars en Over The Hedge, voelt dat als verademing. Hoodwinked is nu op dvd te koop.
Nieuwsgierig
Ook al werd Hoodwinked gemaakt door een kleine studio met een minimaal budget, de film is in menig opzicht verfrissender dan Open Season (waarover ik gisteren schreef). Als animatiefliefhebber maakt je dat ook nieuwsgierig naar de makers. Hoe zijn ze tot Hoodwinked gekomen? Welke lastige keuzes hebben ze met dat minimale budget moeten maken? Hoe vinden zijn dat Hoodwinked stand houdt tussen megaproducties als Cars en Ice Age 2?

Karig
Helaas-helaas: Nederlandse kopers van de Hoodwinked-dvd blijven van al die informatie verstoken. Want de Nederlandse dvd bevat geen enkele extra. Geen commentaar-track, geen making-of, geen deleted scènes, niks. En daarvoor is de Nederlandse distributeur RCV Entertainment verantwoordelijk. Want toen ik – mijn teleurstelling nog nauwelijks te boven – even op internet opzocht wat er zoal op de Amerikaanse versie van het schijfje staat, moest ik tot mijn ontzetting constateren dat onze vrienden aan de andere kant van de oceaan wèl op allerlei lekkere extra’s worden getrakteerd:

• Commentary by writers/directors Cory Edwards, Todd Edwards, and Tony Leech
• 5 deleted and extended scenes
• "How to Make an Animated Film" featurette
• "Critters Have Feelings" music video

Dat was even schrikken. De Nederlandse distributeur haalt dus extra’s van de disc af. Is het soms duurder met extra’s? Of gunt-ie ze ons niet? Of is RCV zo’n kut-distributeur (excuseer) die een maand later een ‘special edition’ op de markt brengt waarop al die extra’s opeens wel staan, waardoor animatiefans zich genoodzaakt zien de dvd nòg een keer te kopen? In dat geval ga ik overwegen al die extra’s te rippen en gratis online aan te bieden aan alle eerlijke kopers van de eerste dvd. Want ik ben vóór netjes betalen voor entertainment, maar van dit soort rotgeintjes houd ik niet. Het grenst wat mij betreft aan oplichterij.

Menu
Overigens, er is nog wel meer aan te merken op de Hoodwinked-dvd die RCV op de markt heeft gezet. Het hoesje vermeldt een ‘hoofdstukindeling’. Maar denk niet dat er een schermpje is waarop die hoofdstukken te zien. Er is helemaal geen menu. Als je de dvd aanzet, begint de film direct. (Nu ja, eerst vervelende reclame voor andere films, dat natuurlijk wel.) Er is ook geen scherm voor taal- of ondertitelingskeuze. Er is helemaal niks. Alleen de film zelf.

Warburton
Nou moet gezegd: die film is om van te smullen. Zondermeer. Ik geniet persoonlijk vooral van die prachtige stem van Patrick Warburton, die prachtig uit de verf komt als de wolf. Ook David Ogden Stiers zet een prachtig geacteerde stem neer voor Flippers. De animatie is niet van het kaliber Cars, maar zit wel vol eye candy, zoals het woud dat openslaat als een pop-up boek. En de humor is heerlijk. Vooral de sidekicks van de politiecommissaris hebben een handje van hilarische opmerkingen. Ofwel: ook zonder extra’s is het wel genieten van deze dvd. Zeker voor de prijs van 9,99 bij de MediaMarkt of 12,99 bij Bol.com (riepen die online stores niet altijd dat ze goedkoper waren omdat ze minder personeel en geen winkel hadden?). En wie graag toch een making-of ziet: er is er eentje gratis te downloaden als podcast.

- Hoodwinked: animatie met ruimte voor improvisatie