Arthur Christmas: Kerstkomedie met een hart

Aardman brengt een sfeervolle kerstfilm in de zalen. Bezorgt de studio’s geanimeerde Kerstman ook een glimlach op je gezicht? Tijd voor een recensie!

Vijf jaar na Flushed Away draait er eindelijk weer een film van Aardman Animations in de bioscoop. Geen typische stop-motionprent met poppetjes van klei (daarvoor is het nog enkele maanden wachten op The Pirates!), maar een nieuwe komedie die volledig met de computer werd geanimeerd en in 3D verschijnt.

De beroemde studio waagt zich deze keer aan een kerstavontuur, dat werd bedacht door Sarah Smith (die de animatiefilm zelf regisseerde) en Peter Baynham (scriptschrijver van de volwassen komedies Borat en Brüno). Het idee waar het allemaal mee begon was: “Hoe kan de Kerstman zo veel cadeautjes in één nacht bij alle kinderen bezorgen?”

Het antwoord is “Met de hulp van een gigantisch leger elfen die uitgerust zijn met hoogtechnologische snufjes, natuurlijk!”, maar dat is eigenlijk niet waar de film om draait. In Arthur Christmas staan de familieleden van de Kerstman centraal. Je zou verwachten dat het bij hen altijd één groot feest is, maar Kerstmis betekent daar keihard werken. Bovendien botst het tussen de drie erg verschillende generaties. Grandsanta is een 136-jarige brombeer die met weemoed terugdenkt aan de goeie, ouwe tijd zonder moderne gadgets. Santa, de huidige Kerstman, heeft moeite om toe geven dat het hele kerstgebeuren veel te groot is geworden voor hem. Zijn oudste zoon Steve heeft de hele organisatie zo ontzettend vernieuwd dat bijna alles geautomatiseerd is en met militaire precisie verloopt. Kerstmis is voor hem een missie die perfect moet worden uitgevoerd en Steve kan amper wachten om in de voetsporen van zijn vader te treden.

En dan is er Arthur, de jongste en nogal onhandige zoon die nog écht betoverd wordt door de magie van Kerstmis. Met veel enthousiasme beantwoordt hij brieven aan de Kerstman. Dat de postkamer de enige plaats is waar hij geen ongelukken kan veroorzaken, is voor zijn familie mooi meegenomen. Wanneer het noodlot toeslaat en één van de miljoenen kinderen geen geschenk krijgt, is hij de enige die niet bij de pakjes blijft neerzitten. Arthur en zijn knorrige grootvader halen de oude rendierslee van stal en dat is het begin van een grappige race tegen de tijd.

Het resultaat is een charmante en bij momenten ontroerende animatiefilm die op een originele manier vorm geeft aan de Britse Aardman-humor. In tegenstelling tot heel wat hyperperfecte, supergave computerproducties zien de karakters uit Arthur Christmas er lekker maf en een tikkeltje ruw uit (vooral de grote, cartooneske neuzen vallen op). Op het (Engelse) stemmenwerk is niets aan te merken en de animatie is soepel, mooi en geloofwaardig. Kerstfilms hebben uiteraard een voorspelbaar en hartverwarmend happy-end, maar de film blijft – jong en oud – boeien door de combinatie van visuele humor, mooie details en stoute grapjes. Zo maakt Grandsanta aan Arthur duidelijk dat niets onmogelijk is, want “vroeger zeiden ze ook dat het onmogelijk was om vrouwen te leren lezen”.

In een tijd vol geanimeerde films over dansende en zingende dieren is Arthur Christmas een welkome en aangename verfrissing. Een betere kerstfilm draaien ze niet in de bioscoop, al moet je er helaas wel de kleffe muziekvideo van tieneridool Justin Bieber bijnemen die aan de film voorafgaat.

Meer info, trailers en clips uit Arthur Christmas vind je in onze vorige berichten.