Achter de schermen van motion comic The Art of Pho

The Art of Pho, een motion comic gemaakt op Nederlandse bodem, staat sinds kort online. Animatieregisseur Lois van Baarle geeft een kijkje in de keuken.

Een ‘motion comic’? Jazeker. Motion comics hebben het uiterlijk van een traditioneel stripboek, maar dan in een nieuw jasje gestoken met animatie, audio en soms ook nog eens interactie. The Art of Pho is zo’n ‘interactieve strip’, die een ontroerend en surreëel verhaal vertelt over een wezen genaamd Little Blue en zijn vrienden. Een bizarre loop van omstandigheden brengt Little Blue naar Vietnams hoofdstad Ho Chi Minh City, ook wel Saigon genoemd, waar hij de kunst van het Pho maken leert, Vietnams nationale noodleschotel. Een verhaal over vriendschap, liefde en het ontdekken van je roots – in de vorm van een motion comic dus.

Het productiehuis achter dit project, Submarine Channel, produceerde tien jaar eerder al de motion comic The Killer. Deze diende dan ook als inspiratie voor animatieregisseur Lois van Baarle bij het interpreteren van The Art of Pho, oorspronkelijk een traditionele strip van de Engelse animator/striptekenaar Julian Hanshaw. “Toen ik The Killer bekeek was ik onder de indruk van de spannende sfeer die het wist te creëren”, aldus Lois. “Door middel van de interactie werden de kijkers zodanig betrokken bij het verhaal dat ze eigenlijk meededen aan de activiteiten van het hoofdpersonage, en betrokken werden bij de interne gedachtes en problematiek die het hoofdpersonage meemaakt.”

Maar waar The Killer draait om spanning en de emotionele wereld van het hoofdpersonage, draait The Art of Pho vooral om een bijzondere kadrering en opbouw van verschillende lagen en materialen. Dit komt beter tot uiting in een motion comic dan in een ‘gewone’ animatiefilm, vertelt de animatieregisseur. “Het maken van een motion comic is een manier om een strip naar bewegend beeld te vertalen zonder de compositie en beeldtaal van de originele strip te verliezen. Je kan de kaders behouden, tekstballonnen gebruiken en het beeldmateriaal uit de strip redelijk intact houden, wat bij een animatiefilm moeilijker is. Een animatiefilm kan bovendien geen (of moeilijk) interactie bevatten.”

Aan de rechterkant is een interessant stuk proces te zien, waarin de storyboards werden geherstructureerd door Lois. “De originele strip bevat zes hoofdstukken, ieder van een totaal andere lengte en vaak ook van een andere toon; van vrolijk tot duister. Om de motion comic inhoudelijk en in lengte consistent te houden en de spanning te bewaren, hebben we dan ook een paar heftige momenten van de originele strip weg moeten laten, naast vele kleinere, minder belangrijke momenten. Het tempo van interactief bewegend beeld is gewoon fundamenteel heel anders dan het tempo van een strip die je op je eigen manier leest.”

Na meer dan een jaar werk is The Art of Pho nu online te bekijken. En check ook zeker even Lois’ afstudeerfilm Trichrome, waar we een tijd terug over schreven.

Trailer The Art of Pho

Making of The Art of Pho

Lees ook:Twee Webby-nominaties voor The Art of Pho
Lees ook:Gratis prequel voor The Secret of Kells
Lees ook:Bloederige teaser voor Hack/Slash
Lees ook:Stoere trailer voor Turbo Justice
Lees ook:In de wagen bij een seriemoordenaar

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.