Maakt George ècht ‘curious’?

Excuus, maar vandaag nog een epistel over Curious George! Waarom geef ik zo veel aandacht aan die tekenfilm voor kleuters? Omdat Curious George wel eens het einde van een tijdperk zou kunnen zijn… maar meteen ook weer het begin. Curious George gaat hopelijk iets bewijzen.

Curious GeorgeHet succes van de CGI-films van Pixar, en de falende tekenfilms van Disney, leidden de laatste paar jaar tot een akelige (en onterechte) conclusie: de filmwereld verklaarde de handgetekende animatiefilm dood.
Disney had er in de jaren 90 nog veel succes mee (denk aan The Lion King), maar in het nieuwe millennium leek het achterhaald. Het publiek wilde geen tekenfilms meer. CGI had de toekomst. Shrek en Finding Nemo waren de nieuwe voorbeelden om van te watertanden. Maar Curious George zou dat wel eens kunnen veranderen.

Studio’s opgedoekt
Disney doekte de laatste jaren haar tekenstudio’s op. In 2004 verscheen
de laatste Disney-tekenfilm in de bioscoop: Home on the Range. En
gisteren verscheen Curious George. Ook een ‘ouderwetse’ tekenfilm, maar
niet van Disney. Het is (voorlopig) de allerlaatste tekenfilm van
Amerikaanse bodem. Er zijn nu geen nieuwe ‘cell animation’-films (zoals
de handgetekende techniek heet) meer in de maak. George is het
einde van een tijdperk.

Aapje GeorgeOf toch niet?
Waarschijnlijk is het ook meteen weer het begin van een nieuw handgetekend tijdperk.
Want het heeft er alle schijn van dat Curious George wel eens een hit
zou kunnen worden. De eerste reacties op de kinderfilm zijn
enthouasiast. Veel Amerikaanse ouders zijn bovendien vertrouwd met
aapje George, omdat ze hem kennen uit de kinderboekjes van vroeger. In
Europa vinden we het misschien een beetje zoetsappige verhaaltjes, maar
Amerikanen hebben er iets mee. En veel belangijker nog: de commercie
gaat hier grootschalig inspringen. Voor het eerst in lange tijd is er
weer eens een kinderfilm met een lekker duidelijke mascotte, gericht op
een lekker jong publiek. Amerika zal overspoeld worden door Curious
George
-merchandise. Speelgoedwinkels zullen er vol mee staan. Dus ook
de film zal er goed worden ingestampt bij het publiek. Tenminste, dat
ligt zo in de verwachting.

Dè succesformule
Waarschijnlijk wordt het een succes waar andere filmmaatschappijen
likkebaardend naar kijken. En één keer raden wat er dan gebeurt: opeens denken ze allemaal dat een tekenfilm dè
succesformule is voor die jonge doelgroep. En ik schat zo in dat er in
Amerika dan toch weer ‘ouderwetse’ tekenfilms gemaakt gaan worden.
Eerst alleen voor kleine kinderen, maar als dat goed gaat ook
wel weer voor een wat ouder publiek.

Goede verhalen
Gelukkig maar, zou ik zeggen. Want het succes van een film zit hem
natuurlijk niet in hoe modern de techniek is die je gebruikt. Dat kun
je wel zien aan de Oscar-nominaties van dit jaar: voor de categorie
‘beste animatiefilm’ is geen enkele CGI-film genomineerd. Juist twee
‘ouderwetse’ stopmotion-films hebben hebben het goed gedaan, en een
Japanse tekenfilm. Waarom? Omdat ze goede verhalen vertellen. En dat is
bij de succesvolle CGI-films van Pixar precies hetzelfde: die zijn een
succes omdat de verhalen ijzersterk zijn.

Pixar-invloed
Disney deed het zo slecht omdat haar verhalen niet best waren. Hopelijk
is dat iets wat gaat veranderen nu Disney en Pixar samen zijn gegaan.
Er zijn tegenwoordig talloze animatietechnieken om uit te kiezen:
handgetekend, CGI, stopmotion. Kun je allemaal mooie films mee maken.
Maar je moet wel eerst een goed verhaal hebben. En Curious George gaat
hopelijk bewijzen dat als je een goed verhaal hebt, zelfs al is het
maar voor kleuters, je óók met een tekenfilm een enorme hit kunt
hebben.

Ik ga in de gaten houden of aapje George het ook echt zo goed
gaat doen in de States… ik houd jullie op de hoogte!

Lees ook:George komt naar Nederland
Lees ook:Curious George krijgt een nieuwe animatiefilm
Lees ook:Absurde ophef over brave tekenfilm
Lees ook:Aapje George slaat keihard toe
Lees ook:Slecht voorteken: Meet the Robinsons uitgesteld

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.