Day & Night: Recensie en de magische making-of

Ontdek meer over Day & Night, de nieuwste kortfilm van Pixar

Day & Night is alweer een voltreffer. Net zoals de voorgaande kortfilms die Pixar aan zijn bioscoopfilms koppelt, is dit opnieuw een revolutionair filmpje waarin de bekende animatiestudio een nieuwe techniek uitprobeert. Tijd voor een beoordeling en een making-of met nieuwe beelden!

Stukje concept art voor de kortfilm Day & NightHet verhaal werd geschreven en geregisseerd door Teddy Newton, die met de kortfilm een experimenteel pad bewandelt. Het resultaat is de meer dan geslaagde kortfilm Day & Night. In het contrastrijke avontuur spetteren de vonken van het scherm wanneer Day, een zonnige persoonlijkheid, kennismaakt met Night, een iets donkerder karakter. Maar als ze elkaars unieke kwaliteiten ontdekken, beseft het jaloerse stel al gauw dat ze eigenlijk allebei een andere kijk op dezelfde wereld bieden.

Stukje concept art uit de kortfilm Day & NightHet verfrissende idee om handgetekende karakters op te vullen met computeranimatie en het geheel in 3D weer te geven, is iets wat ik nog niet eerder had gezien. Maar het werkt, zoveel is zeker. Het is amusant om te zien hoe de personages elkaar ontdekken en de tegenstellingen tussen dag en nacht zijn erg leuk uitgewerkt. Zowel hoe de personages zich gedragen, als de achtbaan van gevoelens die in hun lichaam wordt weergegeven met behulp van allerlei metaforen. Zoals je onderaan in het stukje uit de making-of kan zien, is wat er zich in de figuren Day en Night afspeelt, een rechtstreekse vertaling van hun emoties. Als Night blij is, zie je bijvoorbeeld vuurwerk knallen in z’n donkere lijfje.

Als kers op de taart werd dit originele verhaal ook nog eens opgeluisterd met de charmante deuntjes van Michael Giacchino, de componist die eerder dit jaar – en geheel terecht – een Oscar kreeg voor zijn muziek in Up. In de kortfilm wordt niet gesproken, maar bovenop de voor zichzelf sprekende beeldtaal worden er wel flarden uit een radio-uitzending gebruikt die weergeven hoe de personages zich op dat moment voelen.

Day & Night is vanaf 23 juni 2010 in de zalen te zien, voorafgaand aan Toy Story 3.

Making-of Day & Night

(Via FocusOnAnimation)

4 reacties op “Day & Night: Recensie en de magische making-of

1. DragonMaster

Gelukzak die je bent! Wou dat ik ‘m ook al had gezien. Kijk erg hard uit naar Toy Story 3 en deze kortfilm…

/   Beantwoorden  /
  2. Tom M

HIJ-IS-VET! :D

3,5 uur in de rij gestaan voor kaartje! De techniek en het concept zijn erg cool en vooral de soundeffects zijn heel vet gedaan vond ik. Enige wat erg jammer was is dat ze een moraal door je strot duwen dmv het luisteren naar een stuk uit een radioprogramma. Grappig dat ze vorig jaar bij de making of van UP in Annecy nog zeiden dat je geen moraal moet doorduwen maar dat het mooi is als de kijker die er zelf uit haalt. Ook ironisch dat Teddy Newton bij de presentatie het almaar had over dat alleen de dingen die belangrijk zijn voor het verhaal erin zaten…wat mij betreft gefaald omdat dat radio-stuk overbodig is.

Ondanks de kritiek ben ik zeer te spreken over deze short :D

/   Beantwoorden  /
    1. Seppe

Je hebt gelijk dat de radio-uitzending in principe overbodig was, maar misschien zit er nog wel een verhaal achter die flarden tekst. Vooral omdat ze inderdaad bij Pixar normaal niet verklaren wat je eigenlijk met je ogen zelf al ziet. Ik dacht misschien aan een verwijzing naar een (voor hen) bekende Amerikaanse show of iets met een dubbele betekenis voor de makers. Al heb ik daar zelf niets over teruggevonden. Met uitzending van dat radiostukje heeft Newton wel gedaan waar hij zelf achter staat: een kort en krachtig verhaal vertellen. Maar goed, Day & Night blijft sowieso een sterk staaltje animatie. :)

/   Beantwoorden  /
  3. gaanmetdiebanaan

ik heb Toy Story 3 net gezien. ik vind het voorfilmpje Day and Night gezien. ik vond het geweldig! echt typisch pixar, die prachtige design!